BAB
10: KEPIMPINAN KURIKULUM BILIK DARJAH
Assalamualaikum semua. Terima kasih kerana melayari laman kami.
Jika auditorium menjadi tempat untuk konduktor orkestra memimpin sekumpulan pemuzik untuk memainkan lagu yang bergema dengan merdu dan harmoni maka bilik darjah pula menjadi tempat dan ruang untuk guru memimpin sekumpulan pelajar untuk menjadikan mereka insan yang cemerlang dan seimbang.
Rajah dibawah merupakan ringkasan tentang keseluruhan topik dalam bab ini;
10.1 KONSEP DAN PENGERTIAN KURIKULUM BILIK DARJAH
Berdasarkan definisi-definisi yang diberikan, kepimpinan merujuk kepada keupayaan dan kebijaksanaan seorang ketua dalam menguruskan dan mentadbir kakitangan bawahannya dengan sumber yang ada. Ianya juga boleh dikatakan sebagai kuasa yang ada pada seorang ketua untuk menggerakkan anggota kumpulannya untuk bekerja dan mencapai matlamat tertentu secara Kerjasama dalam satu kumpulan.
Kepimpinan kurikulum
bilik darjah memperlihatkan kemampuan guru dalam mengurus, mentadbir dan
mengawal selia kurikulum semasa perlaksanaan proses pengajaran dan
pembelajaran. Penerimaan murid terhadap pengajaran juga menentukan prestasi
seseorang guru itu dalam menjadi pemimpin di dalam bilik darjahnya.
10.2 BENTUK KEPIMPINAN GURU DALAM KKBD.
Bentuk kepimpinan guru terbahagi 3 iaitu kepimpinan transformasi, kepimpinan kurikulum dan kepimpinan pengajaran. Penjelasan lebih jelas seperti dibawah:
a. KEPIMPINAN TRANSFORMASI:
c. KEPIMPINAN PENGAJARAN:
10.3 TAHAP KECEKAPAN DAN KEPIMPINAN GURU.
Tahap kecekapan seorang guru dijelaskan melalui video di bawah. Jom sama-sama kita saksikan✌❤
10.4 KRITERIA KEPIMPINAN GURU BERKESAN DALAM KKBD.
๐๐ปVideo di bawah menerangkan tentang Kriteria Kepimpinan Guru Berkesan..
๐ชJom sama-sam kita saksikan video tersebut. Ayuh!!!๐
10.5 KEPENTINGAN DAN CABARAN KKBD.
Kepentingan dan cabaran KKBD terbahagi kepada enam iaitu diri, pelajar, persekitaran bilik darjah, pesekitaran sekolah, kurikulum dan matlamat pendidikan.
3) PERSEKITARAN BILIK DARJAH
4) PERSEKITARAN SEKOLAH
5) KURIKULUM
6) MATLAMAT PENDIDIKAN
10.6 Penutup
Secara
kesimpulannya, tidak dapat dinafikan bahawa tanggungjawab guru sebagai pemimpin
merupakan peranan besar yang bukan sahaja mempengaruhi pencapaian dan kejayaan
sesebuah sekolah malah dapat membentuk insan manusia yang berakhlak mulia dan
unggul. Di samping itu, kepimpinan guru dalam bilik darjah bukanlah perkara
yang boleh dipandang ringan tetapi perlu diambil berat dan diberikan perkaitan
yang sewajarnya. Ini kerana kepimpinan seseorang guru dalam bilik darjah bukan
sahaja mampu mempengaruhi keadaan dan iklim dalam bilik darjah tetapi juga akan
turut mempengaruhi tingkah laku pelajar dalam bilik darjah. Kepimpinan guru
yang amat mantap dalam bilik darjah mampu membentuk suasana pengajaran dan
pembelajaran yang cukup berkesan di samping mampu menimbulkan minat pelajar
untuk belajar.
SEKIAN TERIMA KASIH.
Jumpa lagi di post seterusnya..