WELCOME TO BLOG 3gadis belajar .blogspot.com

SNOW BALL

10.5 KEPENTINGAN DAN CABARAN KKBD.

 10.5 KEPENTINGAN DAN CABARAN KKBD.

Kepentingan dan cabaran KKBD terbahagi kepada enam iaitu diri, pelajar, persekitaran bilik darjah, pesekitaran sekolah, kurikulum dan matlamat pendidikan. 

 

1) DIRI

Cabaran

Sikap guru: interaksi yang kurang dan sikap guru yang mengasingkan diri daripada rakan sekerja merupakan masalah yang cukup besar dan utama dalam melahirkan guru yang berkepimpinan.

Kepentingan

💖Tanggungjawab yang berat dalam mendidik pelajar dengan penuh keikhlasan dan kejujuran.

💖Tanggungjawab dan kewajipan menyediakan pengajaran dan pembelajaran yang terbaik untuk pelajar.

💖Melaksanakan tugasnya dengan amanah dan mempunyai keprihatinan serta kasih sayang yang penuh.

 

2) MURID

Cabaran

Murid tidak menguasai 3M. Hal ini dipengaruhi oleh:

💛Sosio budaya

💛Pelbagai latar belakang

Kepentingan:

💖Lebih mengutamakan kebajikan dan keselamatan murid.

💖Bersikap adil terhadap semua orang pelajar.

💖Merahsiakan semua maklumat ikhtisas atau sulit mengenai pelajar kecuali mereka yang berhak mengetahuinya.

💖Menunjukkan suatu cara pakaian,pertuturan dan tingkahlaku yang baik.

💖Memelihara dan memperbaiki kecekapan ikhtisas melalui pengkajian,lawatan, dan menghadiri kursus ikhtisas, persidangan dan sebagainya.

 

3) PERSEKITARAN BILIK DARJAH

Cabaran

Keadaan fizikal bilik darjah di mana saiz kelas yang terhad dan kemudahan yang tidak mencukupi

Kepentingan:

💞Prasarana bilik darjah yang baik memberi keselesaan kepada murid untuk meneruskan PDPC.

💞Kekurangan sumber fizikal akan mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran. Maka kepimpinan berkesan tidak dapat diimplementasikan.

 

4) PERSEKITARAN SEKOLAH

Cabaran

Kekurangan tenaga pengajar yang berkemahiran menjadi cabaran dalam pelaksanaan Pendidikan yang berkesan. 

👋Berlaku tidak sepadanan dalam pengagihan guru mengikut opsyen.

👋Guru bukan opsyen mengajar matapelajaran kritikal.

👋Kekurangan pengalaman dan pengetahuan menyebabkan kewibawaan guru mudah dipertikaikan.

 

Kepentingan:

Sekolah perlu menyediakan pelbagai latihan agar kekurangan seperti guna tenaga yang mencukupi dan kemahiran dapat dilahirkan agar pengajaran dan pembelajaran berkesan dan keterampilan guru sebagai pemimipin dapat ditonjolkan.

 

5) KURIKULUM

Cabaran

Guru perlu mengubah kaedah tradisional kepada kaedah pembelajaran yang proaktif yang bersesuaian dengan transformasi kurikulum sekolah yang dilakukan

Kepentingan:

💚Kurikulum bersifat dinamik dan relevan ikut perkembangan masa.

💚KBSR dikaji semula untuk pastikan kurikulum yang holistic, tidak terlalu akademik dan membebankan. 

💚KBSR diganti dengan KSSRB (2010).

💚Transformasi kurikulum  ialah proses perubahan yang holistik berdasarkan kurikulum persekolahan sedia ada dengan mengambil kira keperluan perubahan kepada aspek asas. 

💚Kurikulum iaitu struktur kandungan, pedagogi, peruntukan masa, penaksiran, bahan kurikulum dan pengurusan sekolah.

 

6) MATLAMAT PENDIDIKAN

Cabaran

Falsafah dan misi kurang difahami dan kurang dihayati.

Kepentingan:

Falsafah Pendidikan dapat dicapai sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dilakukan.

 

No comments:

Post a Comment