10.2 BENTUK KEPIMPINAN GURU DALAM KKBD.
Bentuk kepimpinan guru terbahagi 3 iaitu kepimpinan transformasi, kepimpinan kurikulum dan kepimpinan pengajaran. Penjelasan lebih jelas seperti dibawah:
KEPIMPINAN TRANSFORMASI:
๐Motivasi berinspirasi. Guru mencetuskan inspirasi kepada murid sama
ada melalui perbuatan atau kata dan membimbing mereka.
๐Membina rangsangan intelektual. Guru menggalakkan murid untuk berfikir diluar
kebiasaan dengan menjadi lebih kreatif dan inovatif dan meneroka idea yang
baru.
๐Memupuk pengaruh yang ideal. Guru memperlihatkan diri sebagai contoh bagi
menggerakkan kemajuan individu supaya lebih baik.
๐Berfikiran terbuka. Belajar sepanjang hayat dengan menilai
kesalahan sendiri dan orang lain sebagai peluang pembelajaran.
KEPIMPINAN
KURIKULUM:
๐Kebolehan menterjemahkan hasrat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan (FPK) menerusi Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP).
๐Keupayaan merancang pengajaran secara berkesan
untuk membina Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT) dan Rancangan Pengajaran
Harian (RPH).
๐Mewujudkan suasana yang kondusif dan terbaik untuk
pembelajaran.
๐Mengamalkan konsep fleksibiliti dalam perlaksanaan
tugas guru.
๐Mewujudkan budaya sepasukan dan perkongsian ilmu,
nilai dan matlamat dalam pengajaran.
KEPIMPINAN
PENGAJARAN:
๐ธKemahiran
guru untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan berkesan.
๐ธBerkebolehan
mengamalkan pengajaran secara reflektif.
๐ธMenggunakan
idea, teknik dan rancangan yang sesuai dengan kebolehan pelajar yang berbeza.
๐ธBerusaha
dalam mengenal pasti masalah yang berlaku dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
๐ธMembuat
refleksi untuk membetulkan dan memperbaiki kelemahan diri serta berusaha untuk
pemimpin yang cemerlang
No comments:
Post a Comment