10.2 BENTUK KEPIMPINAN GURU DALAM KKBD.
Bentuk kepimpinan guru terbahagi 3 iaitu kepimpinan transformasi, kepimpinan kurikulum dan kepimpinan pengajaran. Penjelasan lebih jelas seperti dibawah:
KEPIMPINAN TRANSFORMASI:
đMotivasi berinspirasi. Guru mencetuskan inspirasi kepada murid sama
ada melalui perbuatan atau kata dan membimbing mereka.
đMembina rangsangan intelektual. Guru menggalakkan murid untuk berfikir diluar
kebiasaan dengan menjadi lebih kreatif dan inovatif dan meneroka idea yang
baru.
đMemupuk pengaruh yang ideal. Guru memperlihatkan diri sebagai contoh bagi
menggerakkan kemajuan individu supaya lebih baik.
đBerfikiran terbuka. Belajar sepanjang hayat dengan menilai
kesalahan sendiri dan orang lain sebagai peluang pembelajaran.
KEPIMPINAN
KURIKULUM:
đKebolehan menterjemahkan hasrat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan (FPK) menerusi Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP).
đKeupayaan merancang pengajaran secara berkesan
untuk membina Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT) dan Rancangan Pengajaran
Harian (RPH).
đMewujudkan suasana yang kondusif dan terbaik untuk
pembelajaran.
đMengamalkan konsep fleksibiliti dalam perlaksanaan
tugas guru.
đMewujudkan budaya sepasukan dan perkongsian ilmu,
nilai dan matlamat dalam pengajaran.
KEPIMPINAN
PENGAJARAN:
đ¸Kemahiran
guru untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan berkesan.
đ¸Berkebolehan
mengamalkan pengajaran secara reflektif.
đ¸Menggunakan
idea, teknik dan rancangan yang sesuai dengan kebolehan pelajar yang berbeza.
đ¸Berusaha
dalam mengenal pasti masalah yang berlaku dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
đ¸Membuat
refleksi untuk membetulkan dan memperbaiki kelemahan diri serta berusaha untuk
pemimpin yang cemerlang
No comments:
Post a Comment