WELCOME TO BLOG 3gadis belajar .blogspot.com

SNOW BALL

10.1 KONSEP DAN PENGERTIAN KURIKULUM BILIK DARJAH

 

10.1 KONSEP DAN PENGERTIAN KURIKULUM BILIK DARJAH

Definisi:

Bilik darjah merupakan medan perjuangan utama kerjaya dan kepimpinan seorang guru serta kejayaan pelajar. Kepimpinan juga berkait secara langsung dan tidak langsung dengan keseluruhan aktiviti dalam bilik darjah. Manakala, kepimpinan guru dalam kurikulum bilik darjah dianggap sebagai himpunan kemahiran seseorang guru yang selain daripada mengajar mempunyai pengaruh yang diperluaskn ke luar bilik darjahnya. Kepimpinan guru ini menggerakkan murid-murid bagi meningkatkan prestasi sekolah, khususnya dalam pengajaran dan pembelajaran.

Tambahan pula tuntutan masyarakat memaksa para guru sebagai pemimpin untuk melakukan pelbagai strategi bagi mencapai objektif yang telah ditetapkan. Fokus utama yang perlu dititikberatkan ialah dari segi pengurusan kurikulum. Dalam konteks kepimpinan guru, guru merupakan individu dalam sesebuah organisasi sekolah yang harus mempengaruhi pelajarnya.

Konsep Kepimpinan:

👉Pemimpin

👉Pentadbir

👉Pengurus

-         Pengertian Kepimpinan:

💓Hemhill & Coon (1957)

-    Kepimpinan adalah sikap individu yang memimpin berbagai kegiatan kelompok terhadap tujuan yang akan dicapai bersama-sama.

💓Black (1961)

Kepimpinan adalah kemampuan yang mampu meyakinkan orang lain yang bersedia bekerja di bawah arahannya dalam satu pasukan untuk mencapai tujuan tertentu.

💓Wahjosumidjo (1987)

Kepimpinan pada hakikatnya adalah suatu yang melekat pada diri seorang pemimpin yang barupa sifat-sifat tertentu seperti keperibadian, kemampuan dan kesanggupan. Kepimpin adalah proses interaksi antara pemimpin, pengikut dan situasi.

Pengertian Kepimpinan Kurikulum Bilik Darjah:

💓Wilcox (2005)

Terdapat kepelbagaian kepimpinan yang boleh diwujudkan di dalam bilik darjah iaitu pemimpin pertama guru kelas atau guru subjek dan yang kedua yang diberi kuasa untuk memimpin sama ada guru ada di dalam kelas ataupun tidak.

💓Katzenmeyer & Moller (2009)

Kepimpinan guru sebagai pemimpin di dalam dan di luar bilik darjah yang mengenal pasti dan menyumbang kepada komuniti guru dan pemimpin, mempengaruhi orang lain untuk meningkatkan amalan pendidikan dan menerima tanggungjawab sebagai pemimpin untuk mencapai kejayaan.

💓Rahmad Sukor Ab. Samad & Shahriri Jamaluddin (2005)

Pengertian kepimpinan bilik darjah adalah satu unit yang akan mempengaruhi keseluruhan keberkesanan sesebuah sekolah.

💓Hook & Vass (2000)

-   Kepimpinan bilik darjah adalah kemahiran guru dalam menggunakan kepimpinan untuk mengurus dirinya dan berkomunikasi dengan yang lain di dalam bilik darjah. Ianya juga adalah kebolehan guru untuk menyampaikan visi kepada murid-murid dan meyakinkan mereka.

💓Fenstermacher & Soltis (1998)

Penyelidik menyenaraikan 3 pendekatan kepimpinan bilik darjah yang berkesan iaitu:

·         Pendekatan Eksekutif

·         Pendekatan Empati

·         Pendekatan Liberal

Kepimpinan kurikulum bilik darjah memperlihatkan kemampuan guru dalam mengurus, mentadbir dan mengawal selia kurikulum semasa perlaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran. Penerimaan murid terhadap pengajaran juga menentukan prestasi seseorang guru itu dalam menjadi pemimpin di dalam bilik darjahnya.

No comments:

Post a Comment